X

Mauriņa traktoru pārnesumkārbu salīdzinājums

01.02 2016 13:41

Dažkārt tirdzniecības vietās var redzēt, ka divu ārēji gandrīz identisku mauriņa traktoru cena ievērojami atšķiras. Dzinēju jauda un pļaušanas platums ir vienāds, un pat ražotājs var būt viens un tas pats. Rodas jautājums - kādēļ tāda atšķirība?

Patiesība ir pavisam vienkārša - viena no traktora vissvarīgākajām detaļām ir dzenošais tilts vai tilti jeb pārnesumkārba. Dzinēja uzdevums parasti ir piedzīt siksnas skriemeli, un tur arī tā uzdevums beidzas. Pārnesumkārbai ir vairāk uzdevumu. Tai jāpārvieto traktors uz priekšu un atpakaļ, jāiztur slodze un jābūt pēc iespējas parocīgākai.

Šobrīd tirgū pieejamajiem modeļiem ir četru veidu pārnesumkārbas. Viena no vienkāršākajām un arī robustākajām ir visparastākā manuālā pārnesumkārba.

Manuālā pārnesumkārba atšķiras no automašīnas pārnesumkārbas. Tā kā mauriņa traktoram nav atsevišķa sajūga, lai pārslēgtu pārnesumu, ir pilnībā jāapstājas un darbs jāpārtrauc. Īsi sakot, manuālo pārnesumkārbu var drīzāk uzskatīt par aizmugurējo tiltu ar maināmu ātrumu, nekā par īstu pārnesumkārbu. Ja ar šādu pārnesumkārbu mainīsiet pārnesumus gaitā, kas ir pilnībā iespējams, jārēķinās, ka remonts nav tālu. Ja vēlaties laideni mainīt traktora ātrumu, labāk nedaudz piemaksāt un iegādāties iekārtu ar cita veida pārnesumkārbu. Ja vēlaties lētu un robustu pirkumu, tad manuālā pārnesumkārba būs piemērota.

Variatora pārnesumkārba (Auto drive) ļauj laideni un ērti mainīt traktora ātrumu. Variatora galvenās detaļas ir siksna un divi skriemeļi. Skriemeļa gropes dziļums ir maināms, kas nozīmē, ka siksnas trajektorija ir maināma. Braucot ar mazu ātrumu, siksna uz dzinēja skriemeļa atrodas maksimāli tuvu skriemeļa centram, bet pārnesumkārbas pusē – pilnībā uz skriemeļa ārmalas. Savukārt, braucot ar maksimālo ātrumu, uz dzinēja skriemeļa siksna tiek izspiesta līdz ārmalai, bet uz pārnesumkārbas skriemeļa tā nolaižas līdz skriemeļa centram.

variator assembly 1 (1).jpg

Braucot ar variatora pārnesumkārbu, pietiek tikai ieslēgt gaitu uz priekšu vai atpakaļgaitu un nospiest pedāli. Nospiežot pedāli, tiek noslogota siksna. Jo vairāk pedālis tiks nospiests, jo vairāk siksna pārvietosies citā stāvoklī. Atlaižot pedāli, siksna atgriežas sākotnējā stāvoklī.

IMG_4494.JPG

IMG_4495.JPG

Savdabīgs variatora un manuālās pārnesumkārbas hibrīds ir tā saucamās Transmatic pārnesumkārbas. Šī tipa pārnesumkārbas mēģina apvienot divu sistēmu priekšrocības. No vienas puses tai piemīt manuālās ātrumkārbas robustums un lielāka slodzes izturība, no otras puses – katrā pārnesumā iespējams mainīt ātrumu ar variatora pārnesuma palīdzību. Ieslēdzot manuālo pārnesumkārbu pirmajā pārnesumā un uzsākot braukšanu, traktoram visu laiku ir viens un tas pats ātrums. Transmatic piedāvā iespēju ar akseleratora pedāli izmainīt siksnas pārnesuma attiecību un tādējādi palielināt traktora ātrumu, braucot tādā pašā pārnesumā.

Pārnesumkārbām ar hidraulisko pārnesumu parasti dzinējs ir tieši savienots ar siksnas pārvadu, kā tas ir arī manuālajai pārnesumkārbai. Atšķirība slēpjas kārbas uzbūvē. Proti, pārnesumkārbas pārnesums tiek vadīts ar hidrauliska sūkņa palīdzību. Jo spiediens ir lielāks, jo pārnesums ir augstāks. Pārnesumkārbu priekšrocība ir tā, ka ātrumu var laideni mainīt ar pedāli vai sviru, un atsevišķa pārnesumu pārslēdzēja nav. Pārnesumkārbām ar hidraulisko pārnesumu parasti ir problēma, ka ar tām jāapietas ļoti uzmanīgi — traktoru nevajag pārslogot, pārvadājot smagus priekšmetus. Ieteicams arī regulāri nomainīt hidraulisko eļļu. Daudziem modeļiem nav šādas prasības, taču tas nenāks par sliktu.

IMG_4496.JPG

Kopumā ieteicams izvēlēties mauriņa traktoru ar tādu pārnesumkārbu, kura jums šķiet parocīga. Ja vēlaties ērtāku manevrēšanu, apsveriet hidraulisko pārnesumkārbu. Taču, ja meklējat robustu un jaudīgu pārnesumkārbu, ieteicams apsvērt Transmatic. Jebkura pārnesumkārba kalpos ilgus gadus, ja vien par to pienācīgi rūpēsieties.

Jaunumi

visi Jaunumi
 
Pajautā ekspertiem!
Ära vajuta